לעיתים נתקלים ילדים במצבים לא נעימים: לא מצליחים במבחן, על אף שממש למדו, חבר לא רוצה לשחק אתו בגן, היא רצה במהירות לאוטובוס ומחליקה, הוא לא מתעורר בזמן ומאחר לכיתה.
אם מעולם לא הודרכו, הם עלולים להיפגע מאוד, וזה מתסכל ומיותר.
בואו נלמד אותם להתכונן ליום רע.
לדעת שהוא עלול להגיע, ולהיות מוכנים לו, כך, שלא כל פגע ישאיר חותם, שאין לו תאריך תפוגה.
1.
הילד לא הצליח במבחן? – 'נחשוב ביחד מדוע לא היית מוכן'.
כשילד לא מצליח במבחן, אנחנו נוטים להתנפל עליו בכעס:
"רואה?, הכול בגלל שלא למדת!"
באותו רגע אנו עלולים לחשוב שהתוכחה שלנו נופלת על אוזניים קשובות.
באמת, ילד לא מקשיב לנו כשאנו מוכיחים אותו מתוך כעס, עגמת נפש או דכדוך.
הוא, על פי רוב, מדוכא בעצמו מהמבחן שלא הצליח בו.
במקום זה, שוחחו עם הילד על הציון ועל הלימוד לו.
תנו בידו טיפים להצלחה בפעם הבאה, והקשיבו למה שיש לו לומר.
2.
'נפלת בגינה? – בוא נבדוק למה זה קרה'!
אם הילד נפל בגינה ופרץ בבכי, אין לנו סיבה לרוץ אליו.
ילדים לומדים הרבה יותר טוב את החיים, כשנותנים להם להרגיש לבדם ובעצמם את השטח.
אז אם נפל, למשל, בגינה, בואו נאפשר לו להבין מה בדיוק ארע.
אולי אפשר ללמוד מזה לימוד חשוב להבא, אז למה לא?
יחד עם זאת, אל נא נתנכר לו. ליטוף, חיבוק, חיוך, אבל ללא הגזמה בהתייחסות.
3.
'היה עקשן, התמד במלאכתך – זה מה שיביא אותך לצאת ממבוכה'.
לא פעם אנו מובכים. מרכינים את הראש שלנו וכמעט קוברים את עצמנו באדמה כשעשינו משהו שלא צלח, ואולי מישהו ראה?.
גם הילדים שלנו כך הם.
בואו נלמד אותם להיות 'עקשנים' (לא לכל עניין, כמובן) , להתמיד במה שהם מנסים – לא לפחד מ'מה יאמרו'.
זה מה שיעזור להם להתמודד עם מצב לא נעים.
4.
למדו את הילד להכין סולם לעת צרה – הוא יעזור לו לטפס ולצאת במהרה.
במקום לסתום את פי הבור, כדי שלא ייפול לתוכו, דבר שלא נצליח לעשות תמיד, הבה נלמד את הילד לטפס מן הבור, ולצאת החוצה בעצמו.
כל עוד יחכה שמישהו יפתור את בעיותיו – לא יצליח להתרומם.
5.
זכרו! הילד הוא ילד, עדיין לא הסתגל – ייקח לו עוד זמן להתרגל.
כדי שהילד יוציא את עצמו ממצב 'לא נעים' – אנו חייבים לתת לו 'מרחב מחיה'.
לדעת שהוא ילד, בסך הכול, גם כשהוא בן 5 גם כשהוא בן 10 וגם כשהוא בן 15.
תנו לו את הזמן להתרגל, להסתגל למציאות, אל תדונו ואל תזרזו.
כך הוא ילמד בעצמו מחר – איך לצאת מן המיצר.